[ Pobierz całość w formacie PDF ]

wiem o  poczytajce , a nie o  przeczytajce . Jak widaç, jawnie ludyczny charakter
analizowanego terminu wcale nie deprecjonuje jego pozycji w systemie nazw geno-
logicznych. OczywiÊcie, w sytuacji  poczytajki moÝe si´ znaleêç kaÝdy utwór, ale
zakres stosowalnoÊci tej nazwy jest ograniczony przez  wspomniane na poczàtku
tych rozwaÝa’  kryterium w i e k u odbiorcy: w strukturze  poczytajki funkcjo-
nujà motywy najprostsze  zrozumia"e dla najm"odszych (a takÝe: nie powinny si´
pojawiaç elementy gry typograficznej, która wymaga od odbiorcy lektury samo-
dzielnej).
Prymat mowy dzieci´cej nad mowà doros"ych w genologii literatury dla dzieci 
trzeba to podkreÊliç  wzbogaca i odÊwieÝa styl komentarza krytycznego i w Ýaden
sposób nie kr´puje doros"ych, którzy mogà wprowadzaç do j´zyka-poÊrednika tak-
Ýe nazwy z innych pól wyrazowych.
 Zima w oknie  pisze wydawca tomu poetyckiego Józefa Ratajczaka  to zbio-
rek lirycznych wierszy, w których mowa nie tylko o zimie. Dlaczego wi´c taki ty-
tu"? Zastanówcie si´ nad tym. W ksiàÝeczce znajdziecie odpowiedê .
Obok deminutywu  ksiàÝeczka  nie znane j´zykowi dziecka poj´cie  wiersz li-
ryczny . Ma"y obywatel Êwiata  wielkiej zabawy literackiej nie powinien byç jed-
nak nowym s"owem zaskoczony, poniewaÝ nowe s"owa zaskakujà go ustawicznie.
Dziecko nie ma uprzedze’ wobec terminologii specjalistycznej, nie staç go jeszcze
na luksus konserwatyzmu; z równà tedy swobodà zacznie si´ pos"ugiwaç nazwà  li-
ryka , jak i np.  o zgrozo!   entropia (tajemnicza i z"a Entropia to jeden z boha-
terów popularnej powieÊci dla dzieci Cyryl, gdzie jesteÊ).
30
Inaczej sprawy si´ majà w sferze aksjologii; tu z kolei nastawienie na dziecko-o-
dbiorc´, jak wspomnia"em, powoduje szereg ogranicze’ i rodzi rozliczne k"opoty.
Ocena tekstów dla dzieci moÝe byç dokonywana z dwóch punktów widzenia. Z per-
spektywy powinnoÊci d y d a k t y c z n y c h i ze wzgl´du na walory a r t y s t y
c z n e. Historia twórczoÊci dla dzieci, a takÝe ewolucja doktryn pisarskich z tà twór-
czoÊcià zwiàzanych zadecydowa"y o tym, Ýe krytyk wspó"czesny sk"onny jest trak-
towaç  dydaktyzm i  artyzm jako tendencje antagonistyczne. W uj´ciu ekstremal-
nie dydaktycznym normà  cz"owiecze’stwa jest  doros"oÊç ; osobowoÊç dziecka 
na tle owej normy  stanowi jakby wst´pny i niedoskona"y szkic jednostki ludzkiej,
przede wszystkim zaÊ s t r u k t u r ´ b r a k ó w, coÊ w rodzaju mapy konturowej,
na którà trzeba  im pr´dzej, tym lepiej  nanieÊç w"aÊciwe symbole i pozacieraç
bia"e plamy. Problemem drugorz´dnym pozostaje tu stosunek dziecka do manipula-
cji  udoroÊlajàcych . Mogà si´ one podobaç lub nie podobaç obiektowi dzia"a’ wy-
chowawczych. ( Obiekt nie moÝe wiedzieç, co dobre, a co z"e. Nikt nie b´dzie tych
spraw z  obiektem dyskutowa".)
 Zaprawd´, nieszcz´Êliwa to by"a chwila  pisze Jerzy CieÊlikowski o dydaktyce
dziewi´tnastowiecznej  gdy doroÊli raczyli dostrzec dzieci i zakrzàtali si´ dooko"a
ich duchowego jad"ospisu [...] Uczyniç z dzieci jak najrychlej doros"ych, wyprowa-
dziç ich ze stanu dzikoÊci  oto cel wychowawczy tej epoki 45.
Z perspektywy totalnego dydaktyzmu twórczoÊç dla dzieci moÝe byç oceniana
w jeden tylko sposób: jako podsystem pomocniczy, na us"ugach edukacji szkolnej
lub przedszkolnej, i jednoczeÊnie jako uk"ad zamkni´ty, odci´ty od literatury  du-
Ýej .
 Musimy sobie uÊwiadomiç  piszà badacze czescy  Ýe rozwój literatury dla
dzieci nie ma nic wspólnego z rozwojem pozosta"ych form literackich. Na literatur´
dla dzieci [w XIX w.] wp"yw decydujàcy mia"a jedynie szko"a, która w duchu aktu-
alnych mniema’ kolportowa"a idee wychowawcze i okreÊla"a, co i jak powinno
dziecko czytaç 46.
Z kolei krytyka artystyczna, znajdujàc oparcie w nowszych teoriach cz"owieka,
które nobilitujà lub nawet  jak np. psychologia g"´bi  zdecydowanie faworyzujà
problemy okresu dzieci´ctwa, stoi na stanowisku, Ýe dziecko to pe"noprawny oby-
watel ludzkoÊci. Jego niedoros"oÊç nie oznacza b r a k u przemyÊle’ i przeÝyç god-
nych uszanowania, stanowi raczej i n n à form´ oswajania i porzàdkowania Êwia-
ta.
 Narodziny i rozwój rzeczywistej wiedzy o dzieciach  twierdzi V. Stejskal  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.htw.pl
  •