[ Pobierz całość w formacie PDF ]

powiedzi, opinie rodziców i nauczycieli) posłu ył do ilo ciowo-jako ciowej
analizy.
Głównym celem badań było ukazanie, jak jednostka spostrzega osoby nie-
pełnosprawne, oraz ustalenie wspólnych cech badanego zjawiska dla wszyst-
kich osób objętych badaniami, czyli okre lenie, jak grupa postrzega te osoby.
1
Chodzi tu o obraz osób niepełnosprawnych w głowach dzieci,  [...] który nie jest obrazem
w dosłownym sensie; wyobra anie, czyli tworzenie obrazów, jest procesem poznawczym,
który «dziaÅ‚a tak, jakby» miaÅ‚o siÄ™ obraz analogiczny do rzeczywistego (A. Reber 2000,
s. 341).
10 Wstęp
Główny problem wiązał się z poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: Jak
dzieci sze cioletnie i dziesięcioletnie spostrzegają osoby niepełnosprawne
oraz jakie czynniki ró nicują kształtujący się obraz osoby niepełnosprawnej
u dziecka?
Postrzeganie osób niepełnosprawnych w aspektach opisującym i ocenia-
jÄ…cym przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest zasad-
niczym wątkiem pracy. Jej celem jest ukazanie obrazu osób niepełnospraw-
nych w opiniach dzieci pełnosprawnych na dwóch odrębnych etapach ycia
 koniec edukacji przedszkolnej i koniec edukacji wczesnoszkolnej  oraz
wskazanie czynników wpływających na jego kształt. Biorąc pod uwagę po-
wy sze rozwa ania, mo na uznać, e niniejsza praca wpisuje się w nurt teorii
i badań społecznej integracji osób niepełnosprawnych.
Tre ci przedstawione w niniejszej ksią ce mogą się stać ródłem wie-
dzy, inspiracji i refleksji dla nauczycieli przedszkoli lub klas I III, dyrek-
torów (przedszkoli, szkół), doradców metodycznych, studentów pedagogiki
oraz innych osób, które profesjonalnie (teoretycznie, praktycznie) zajmują
się organizacją warunków edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczes-
noszkolnym.
W rozdziałach I, II i II ukazane zostały zagadnienia teoretyczne związa-
ne z podjętą problematyką (spostrzeganie osób w wietle literatury, w tym
ró ne ujęcia definicyjne tego procesu oraz podstawowe czynniki, które go
determinują). Mówiąc na ten temat, nie mo na pominąć refleksji dotyczą-
cych znaczenia w rozwoju dziecka rodziny i innych rodowisk wychowaw-
czych (tj. przedszkola, szkoły) w kontek cie kształtującego się u niego obra-
zu osób niepełnosprawnych.
W rozdziałach IV, V, VI zawarto analizę wyników badań. Prezentacja
opinii rodziców, nauczycielek i dzieci, odnoszących się  ogólnie rzecz uj-
mując  do problematyki dotyczącej osób niepełnosprawnych, poprzedza
główną czę ć pracy, w której ukazany jest obraz osób niepełnosprawnych
w opiniach dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w aspektach
opisującym i oceniającym. Poszukiwano związku dziecięcych opinii na temat
osób niepełnosprawnych z wybranymi czynnikami, takimi jak: wiek, płeć
i do wiadczenia (pochodzące z rodziny oraz z placówek, do których uczęsz-
czają dzieci). Globalne ujęcie wyników badań oraz najistotniejsze wnioski
skierowane do nauczycieli znajdują się w zakończeniu opracowania.
Wstęp 11
Powstanie ksią ki było mo liwe dzięki yczliwo ci i pomocy Dyrektorów
sze ciu przedszkoli (integracyjnych i masowych) i czterech szkół (integracyj-
nych i masowych) w Zielonej Górze, nauczycielek, dzieci i ich rodziców,
Pani mgr Agnieszki Olczak (Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Pe-
dagogicznych i Społecznych, Instytut Pedagogiki i Psychologii), studentów
Uniwersytetu Zielonogórskiego specjalno ci: zintegrowana edukacja wczes-
noszkolna i przedszkolna (studiów dziennych  III, IV rok oraz zaocznych
licencjackich  II, III rok i magisterskich  I rok), a tak e moich najbli szych
 za co wszystkim dziękuję.
Pragnę zło yć serdeczne podziękowania Pani dr hab. Marii Burtowy,
profesor Uniwersytetu Adama Mickiewicza za szczególną opiekę naukową,
wyrozumiało ć oraz wspieranie mnie na poszczególnych etapach powstawa-
nia niniejszej ksią ki. Dziękuję tak e Pani prof. dr hab. Aleksandrze Ma-
ciarz i Panu dr. hab. Andrzejowi Twardowskiemu, profesorowi Uniwersytetu
Adama Mickiewicza, za cenne sugestie, które niewątpliwie przyczyniły się
do podniesienia jako ci prezentowanych tu tre ci.
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania siÄ™ jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Nexto.pl. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fotocafe.htw.pl
  •