[ Pobierz całość w formacie PDF ]
okre lonymi w podstawie programowej kszta cenia ogólnego dla szkó
podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego.
8. Wa nym celem edukacji polonistycznej jest rozwijanie u dzieci zami owa-
nia do czytelnictwa poprzez s uchanie pi knego czytania i rozmawianie
57
ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
o przeczytanych utworach oraz korzystanie z bibliotek (np. biblioteki szkol-
nej). Dobór utworów ma uwzgl dni nast puj ce gatunki literatury dzie-
ci cej: ba nie, bajki, legendy, opowiadania, wiersze, komiksy przy wy-
borze nale y kierowa si realnymi umiej tno ciami czytelniczymi dzieci,
a tak e potrzebami wychowawczymi i edukacyjnymi. Dzieci powinny
uczy si na pami wierszy, fragmentów prozy, tekstów piosenek itp.
9. Edukacja matematyczna. W pierwszych miesi cach nauki w centrum
uwagi jest wspomaganie rozwoju czynno ci umys owych wa nych dla
uczenia si matematyki. Dominuj c form zaj s w tym czasie zaba-
wy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipuluj specjalnie do-
branymi przedmiotami, np. liczmanami. Nast pnie dba si o budowanie
w umys ach dzieci poj liczbowych i sprawno ci rachunkowych na spo-
sób szkolny. Dzieci mog korzysta z zeszytów wicze najwy ej przez
jedn czwart czasu przeznaczonego na edukacj matematyczn . Przy
uk adaniu i rozwi zywaniu zada trzeba zadba o wst pn matema-
tyzacj : dzieci rozwi zuj zadania matematyczne, manipuluj c przed-
miotami lub obiektami zast pczymi, potem zapisuj rozwi zanie.
10. Wiedza przyrodnicza nie mo e by kszta towana wy cznie na podsta-
wie pakietów edukacyjnych, informacji z Internetu oraz z innych tego
typu róde . Edukacja przyrodnicza powinna by realizowana tak e
w naturalnym rodowisku poza szko . W sali lekcyjnej powinny by k -
ciki przyrody. Je eli w szkole nie ma warunków do prowadzenia hodow-
li ro lin i zwierz t, trzeba organizowa dzieciom zaj cia w ogrodzie bota-
nicznym, w gospodarstwie rolnym itp.
11. Zaj cia komputerowe nale y rozumie dos ownie jako zaj cia z kompu-
terami, prowadzone w korelacji z pozosta ymi obszarami edukacji. Na-
le y zadba o to, aby w sali lekcyjnej by o kilka kompletnych zestawów
komputerowych z oprogramowaniem odpowiednim do wieku, mo li-
wo ci i potrzeb uczniów. Komputery w klasach I III szko y podstawowej
s wykorzystywane jako urz dzenia, które wzbogacaj proces nauczania
i uczenia si o teksty, rysunki i animacje tworzone przez uczniów, kszta -
tuj ich aktywno (gry i zabawy), utrwalaj umiej tno ci (programy
edukacyjne na p ytach i w sieci), rozwijaj zainteresowania itp. Uczniom
klas I III nale y umo liwi korzystanie ze szkolnej pracowni komputero-
wej. Zaleca si , aby podczas zaj ucze mia do swojej dyspozycji osob-
ny komputer z dost pem do Internetu.
12. J zyk obcy nowo ytny. Zalecane jest organizowanie dzieciom rów-
nie pozalekcyjnych form nauki j zyka obcego nowo ytnego, np. zaj
w szkolnym klubie, spotka czytelniczych w bibliotece, seansów Þðlmo-
wych w wietlicy szkolnej itp.
13. Edukacja muzyczna. Oprócz zaj typowo muzycznych zaleca si w -
czanie muzyki do codziennych zaj szkolnych jako t a tematu przy or-
ganizacji aktywno ci ruchowej, w celu wyciszenia itp.
58
EDUKACJA PRZEDSZKOLNA I WCZESNOSZKOLNA
14. Wychowanie Þðzyczne. Zaleca si , aby zaj cia z dzie mi prowadzone by y
na boisku, w sali gimnastycznej itp. Czas realizacji tego obszaru kszta ce-
nia ma by przeznaczony na rozwijanie sprawno ci Þðzycznej uczniów.
15. Etyka. Ze wzgl du na specyÞðk dzieci cego rozumowania, w trakcie za-
j z etyki zaleca si analiz zachowania postaci literackich (z ba ni, ba-
jek, opowiada itp.), Þðlmowych i telewizyjnych. Uniknie si wówczas
k opotów wychowawczych wynikaj cych z nadmiernej, nieuzasadnio-
nej i pochopnej nieraz krytyki wydarze z udzia em rówie ników.
16. Doceniaj c rol edukacji zdrowotnej, tre ci z tego zakresu umieszczono
w wielu obszarach kszta cenia, np. w obszarze wychowania Þðzyczne-
go, edukacji przyrodniczej i edukacji spo ecznej. Ze wzgl du na dobro
uczniów, nale y zadba , aby rozumieli oni konieczno oraz mieli nawyk
dbania o zdrowie swoje i innych. Powinni tak e wiedzie , do kogo zwró-
ci si w razie konieczno ci udzielania pierwszej pomocy.
17. Ka de dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel ma odkry te uzdolnienia
i je rozwija . W trosce o to, aby dzieci odczuwa y satysfakcj z dzia alno-
ci twórczej, trzeba stwarza im warunki do prezentowania swych osi -
gni , np. muzycznych, wokalnych, recytatorskich, tanecznych, sporto-
wych, konstrukcyjnych.
18. Odpowiednio do istniej cych potrzeb szko a organizuje:
1) zaj cia opieku cze zapewniaj ce dzieciom interesuj ce sp dzanie
czasu, przyjazn atmosfer i bezpiecze stwo;
2) zaj cia zwi kszaj ce szanse edukacyjne uczniów zdolnych oraz
uczniów maj cych trudno ci w nauce.
59
ZALECANE WARUNKI I SPOSÓB REALIZACJI
KOMENTARZ DO PODSTAWY PROGRAMOWEJ
EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Edyta Gruszczyk-Kolczy ska
Wa niejsze
W pe nej nazwie cytowanego powy ej dokumentu1 podkre lono, e obejmu-
je on pierwszy etap edukacji szkolnej, a wi c klasy I III. Dlatego, przy opraco-
argumenty
waniu podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej, ci le wspó praco-
uzasadniaj ce
wano z zespo em konstruuj cym podstaw programow wychowania przed-
formu
szkolnego oraz specjalistami, którzy zajmowali si ustalaniem celów i tre ci
i tre ci zawarte kszta cenia dla klas IV VI (II etap edukacyjny). Zespó ekspertów edukacji
wczesnoszkolnej sk ada si z pedagogów i psychologów, doradców meto-
w Podstawie
dycznych oraz dyrektorów i nauczycieli wyró niaj cych si szkó .
programowej
Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej konstruowana by a meto-
edukacji
d stopniowych przybli e . Kolejne wersje podstawy udost pniane by y do
wczesnoszkolnej
konsultacji spo ecznych. Pod wp ywem nades anych uwag projekt poprawia-
no i przesy ano do recenzji pedagogom i nauczycielom edukacji wczesno-
szkolnej z wieloletni praktyk pedagogiczn . Po wielu korektach nadano
mu form dokumentu za czonego do Rozporz dzenia Ministra Edukacji Na-
rodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. (za cznik nr 2).
Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej zosta a tak opracowana,
aby by o wiadomo, jakimi wiadomo ciami i umiej tno ciami dysponuje ucze
ko cz cy klas I, a potem klas III. Ustalaj c je, kierowano si realizmem pe-
dagogicznym, czyli zakresem tre ci kszta cenia, które nauczyciel mo e zreali-
zowa w danym czasie edukacyjnym. Brano te pod uwag ró nice indywi-
dualne w rozwoju umys owym uczniów. Uznano, e podstawa programowa
powinna zawiera to, co ucze o przeci tnych mo liwo ciach umys owych
potraÞð opanowa .
W sprzyjaj cych warunkach edukacyjnych mo na i trzeba tak zrealizowa
[ Pobierz całość w formacie PDF ]