[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przeróżne, zachwycające zabawy - powodując silny przypływ szczęścia w sercach
towarzyszących Im przyjaciół. Zmęczywszy się nieco siadają pod drzewem i piją
pewien wyborny nektar. Napój ten powoduje Ich wyrazne oszołomienie, co
manifestuje się tym, iż w ekstazie zaczynają mówić do Siebie połamanymi
słowami . Biorą Się za ręce i idą do pięknego lasku, aby spełnić Swoje pragnienie
cieszenia się Sobą. Sakhis - po skosztowaniu owego mocnego nektaru, kładą się
na trawie i pełne niezwykłego szczęścia czują, że chce im się spać. Kryszna
rozprzestrzenia się jednak w wiele form, aby cieszyć się także nimi. Po tej boskiej
lila - Radha i Kryszna udają się nad Radha-kunda, aby dalej bawić się, tym razem
organizując sporty wodne. Radha ofiarowuje Krysznie wybrane przez Siebie
wyborne owoce, zebrane przez Vrinda-devi w pobliskich lasach Vrindavany.
Przychodzi czas na odpoczynek i Boska Para jest obsługiwana przez Swoich
odpowiednich przyjaciół. Jednak nadal są zaabsorbowani w myślach Swoim
intymnym związkiem. Po jakimś czasie Radha odchodzi, aby wykonać Surya-
pudżę, zaś Kryszna twierdzi, że wraca do pasterzy. Jednak, zamiast tego,
przebiera się sprytnie za bramina i idzie do świątyni Suryi odgrywać rolę kapłana.
W ten sposób, sprawia bezgraniczną radość Radharani i innym gopi, tak że
praktycznie tracą One zupełnie głowę. Ostatecznie gopi idą do domów, a Kryszna
wraca, aby zająć się stadem krów.
Aparahna-lila - popołudniowe rozrywki (16.45 do19.15).
Kryszna zbiera wszystkie krówki razem i wraca do domu, grając po drodze na
Swoim cudownym, wszechatrakcyjnym flecie. Wszyscy mieszkańcy Vrajy
wychodzą Mu na przeciw, do granic wioski, aby ujrzeć Swego ukochanego
chłopca. Tymczasem, Radha jest w domu, gdzie kończy kąpać Się. Przebiera
Swoje szaty i przygotowuje różnorodność cudownych dań dla Swego ukochanego.
Po powrocie do domu, Kryszna odświeża Się biorąc kąpiel i nieco wypoczywa w
cudownych apartamentach, po czym wychodzi, aby zająć się popołudniowym
udojem mleka.
Sayam-lila - rozrywki o zmierzchu (19.15 do 21.45).
Kryszna Osobiście doi niektóre krówki i wraca do domu razem ze Swoim ojcem
i setkami Vradżabasich, niosąc pełne bańki mleka. Następnie, razem z Baladevą
przyjmuje obiad, podawany przez Swą matkę Yasiodę i Rohinidevi.
Pradosha-lila - wieczorne rozrywki (21.45 do 0.15).
Kiedy Kryszna je Swój posiłek, zdaje Sobie sprawę, że wiele dań zostało
przyrządzonych przez Radhę. Zaczyna więc, dowcipkować na temat ich smaku. Po
jedzeniu wyrusza, wraz ze swym ojcem, do domu zgromadzeń, gdzie muzycy
śpiewają słodkie pieśni dla radości wszystkich zebranych. W tym czasie sakhis
niosą pozostałości jedzenia Kryszny do Radhy, która z wielkim oddaniem rozdziela
to prasadam wszystkim, honorując je w wyjątkowy sposób. Pózniej, Kryszna
63
zaprasza Radharani - przesyłając informację przez sakhis, aby towarzyszyła Mu i
przyszła na spotkanie w wyznaczonym miejscu.
Naisha-lila - nocne rozrywki (0.15 do 4.30).
Radha ubiera Się stosownie do fazy księżyca ( na ciemno lub jasno ) i w
sekrecie udaje się do lasku Nikundza. W międzyczasie, Kryszna - po wysłuchaniu
melodyjnych pieśni bardów i nagrodzeniu ich odpowiednio, idzie z matką Yasiodą
do sypialni. Kiedy myśli ona, że jej słodki Kryszna zasnął, wychodzi z pokoju i
także kładzie się odpocząć. Wtedy Kryszna cichutko wychodzi z domu i idzie do
lasku Nikundza na spotkanie z ukochaną. Radha, Kryszna i wszystkie sakhis
biorą się za ręce i w pełnym szczęściu tańczą, aż do 1.30 nad ranem. Po tej
wspaniałej lila Boska Para udaje się na spoczynek, do najbardziej ukrytej części
lasku. Z powodu nadnaturalnej mocy Kryszny żadna z sakhis nie może
zrorientować się gdzie ukryli się kochankowie. Jedynie Mandzaris ( małe
dziewczynki - służki ) mogą wejść do sekretnego domku, aby służyć Boskiej Parze
podczas Ich najbardziej intymnych chwil.
[Bhaktivinoda Thakura - Dżaiva Dharma, rozdz.38, str. 549-557]
Tutaj jest także Govida Ghosh, Madhava Ghosh i Vasudeva Ghosh. Są oni
braćmi i ich sankirtan, zbiorowe intonowanie, sprawia Panu dużą
przyjemność.
ZNACZENIE
Govinda Ghosh należał do dynastii Kayastha z sekcji Uttara-radhiya i był
znany jako Ghosh Thakura. Nawet do dnia dzisiejszego istnieje w pobliżu Katwy
miejsce o nazwie Agradvipa, gdzie odbywa się jarmark, którego nazwa wywodzi się
od imienia Ghosha Thakury. Jeśli chodzi o Vasudevę Ghosha to skomponował on
wiele pięknych pieśni o Panu aitanyi Mahaprabhu. Wszystkie one są
autoryzowanymi pieśniami vaisznawa, tak jak utwory Narottamy dasa Thakury,
Bhaktivinody Thakury, Locana dasa Thakury, Govindy dasa Thakury i innych
wielkich vaisznawów.
[Zri aitanya-caritamrita Madhya-lila - rozdz.11, tekst 88]
Król rzekł: Ujrzawszy tych wszystkich bhaktów jestem bardzo zdumiony,
gdyż nigdy nie widziałem takiego blasku.
Doprawdy, blask ich ciał jest niczym milion słońc. Nigdy też nie
słyszałem, aby imiona Pana były intonowane tak melodyjnie.
ZNACZENIE
Takie symptomy okazują czyści bhaktowie podczas intonowania. Wszyscy
czyści bhaktowie błyszczą jak słońca i blask ich ciał jest bardzo promienny.
Sankirtan w ich wykonaniu jest niezrównany. Istnieje wielu zawodowych
śpiewaków, którzy w artystyczny i muzykalny sposób potrafią zespołowo
intonować przy dzwiękach różnych instrumentów muzycznych, ale ich śpiew nie
może być tak atrakcyjny jak zbiorowe intonowanie czystych bhaktów. Jeśli
bhakta trzyma się ściśle zasad kierujących zachowaniem vaisznawy, blask jego
64
ciała będzie w naturalny sposób przyciągający, a jego śpiewanie świętych imion
Pana będzie skuteczne. Ludzie bez wahania docenią taki kirtan. Bhaktowie
powinni także wystawiać sztuki o rozrywkach Pana aitanyi, czy Zri Kryszny.
Takie sztuki wywołają zainteresowanie publiczności i będą pełne mocy. Studenci
Międzynarodowego Towarzystwa Zwiadomości Kryszny powinni wziąć to pod
uwagę i starać się wprowadzać te zasady, gdy głoszą chwały Pana.
Nigdy wcześniej nie widziałem tak ekstatycznej miłości, ani nie słyszałem
wibracji świętego imienia intonowanego w taki sposób. Nigdy nie widziałem
takiego tańczenia podczas sankirtanu.
ZNACZENIE
Ponieważ w Dżagannatha Puri jest świątynia Pana Dżagannatha przybywało
tam wielu bhaktów ze wszystkich stron świata, aby przeprowadzać sankirtan
wychwalający Pana. Maharadża Prataparudra z pewnością widział i słyszał
wszystkich tych bhaktów, ale tutaj przyznaje on, że kirtan w wykonaniu
towarzyszy Pana był unikalny. Nigdy wcześniej nie widział takiego sankirtanu, w
którym bhaktowie manifestowali by tak atrakcyjne cechy. Członkowie
Międzynarodowego Towarzystwa Zwiadomości Kryszny powinni jezdzić do Indii,
na obchody urodzin Pana aitanyi w Mayapur, i tam zbiorowo spełniać sankirtan.
To przyciągnie uwagę wszystkich ważnych osobistości w Indiach, tak jak piękno,
blask cielesny i sankirtan wykonywany przez towarzyszy Pana aitanyi
przyciągnął uwagę Maharadży Prataparudry. Gdy Pan był obecny na tej planecie,
liczba Jego towarzyszy była nieograniczona. Jednak nawet dzisiaj, każdego kto
prowadzi czyste życie i oddany jest misji Zri aitanyi Mahaprabhu należy uważać
za nitya-siddha ( wiecznego ) towarzysza Pana.
Sarvabhauma Bhattaczarya odrzekł: Ten słodki, transcendentalny dzwięk
[ Pobierz całość w formacie PDF ]